Seria wykładów poświęcona przywództwu, nauczaniu i nakrywaniu głów przez kobiety w kontekście nauki biblijnej.
Zakładki
Transkrypcja
Przepisywanie pliku audio jest automatyczne, dlatego zawierać może błędy, literówki i służy raczej do odnajdywania danego fragmentu kazania, niż do czytania go w formie tekstowej.
00:00:00
Pierwszy list Apostoła Pawła do koryntian rozdziału 11 będziemy czytali od pierwszego do 16 wiersza.
00:00:11
Bądźcie moimi naśladowcami, jak i ja. Jestem naśladowcą Chrystusa.
00:00:19
A chwalę was bracia za to, że we wszystkim o mnie pamiętacie i zachowujecie nauki tak jak je wam przekazałem, a chcę, żebyście wiedzieli, że głową każdego mężczyzny jest Chrystus.
00:00:39
A głową Kobiety, mężczyzna, a głową Chrystusa Bóg.
00:00:46
Każdy mężczyzna, gdy się modli albo prorokuje z nakrytą głową, hańbi swoją głowę.
00:00:56
I każda kobieta, gdy się modli albo prorokuje z Nie nakrytą głową.
00:01:02
Hańbi swoją głowę.
00:01:05
Bo to jest jedno i to samo, jakby była ogolona.
00:01:10
Jeśli więc kobieta nie nakrywa głowy, niech się też strzyże.
00:01:16
A jeśli hańbiące jest dla Kobiety być ostrzyżona lub ogoloną, niech nakrywa głowę.
00:01:24
Mężczyzna zaś.
00:01:26
Nie powinien nakrywać głowy, gdyż jest obrazem i chwałą Boga.
00:01:33
Kobieta zaś jest chwałą mężczyzny, bo mężczyzna nie jest Kobiety, lecz kobieta z mężczyzny.
00:01:45
Mężczyzna bowiem nie został stworzony dla Kobiety, ale kobieta dla mężczyzny. Dlatego kobieta powinna mieć na głowie znak władzy ze względu na aniołów.
00:02:02
A jednak w Panu ani mężczyzna nie jest bez Kobiety, ani kobieta nie jest bez mężczyzny.
00:02:12
Jak bowiem kobieta jest z mężczyzny, tak też mężczyzna przez kobietę, a Wszystko jest złe.
00:02:21
Osądźcie sami. Czy wypada kobiecie modlić się do Boga bez nakrycia głowy?
00:02:27
Czyż sama Natura nie uczy was, że gdy mężczyzna nosi długie włosy, przynosi mu to Wstyd? A jeśli kobieta nosi długie włosy, przynosi jej to chwałę, gdyż włosy zostały jej dane za okrycie.
00:02:46
A jeśli ktoś myśli być kłótliwy, my takiego zwyczaju nie mamy ani kościoły Boże.
00:02:56
Publiczne przeczytanie.
00:02:59
Nie tego fragmentu lub zacytowanie jego kluczowych wierszy spotyka się dzisiaj najczęściej z reakcją zdumienia, czasami gwałtownego oburzenia i gniewnego protestu. Można wtedy usłyszeć, czy nie wiesz, że to nas nie dotyczy.
00:03:23
Czy nie rozumiesz, że w chrystusie nie ma mężczyzny ani Kobiety, ale wszyscy są równi?
00:03:30
Po co w ogóle zajmować się tym tematem?
00:03:33
Czy nie ma ważniejszych spraw?
00:03:36
To Zakon to przeżytek to niepotrzebne mieszanie w głowach i wzbudzanie kontrowersji.
00:03:44
A jednak jest to fragment Natchnionego Bożego słowa, którego wartość nie przemija i które nic nie traci na swej Aktualności. Mimo zmieniających się ludzkich poglądów. Mimo kościelnych innowacji i religijnych przemian.
00:04:09
Skąd bierze się ten protest? Skąd bierze się ten gniew?
00:04:13
Z mniemania, że ten fragment promuje nadrzędność jednej płci nad 2.
00:04:23
Czy rzeczywiście taka jest myśl i taki jest przekaz tego fragmentu?
00:04:29
Czyżby ten fragment Bożego słowa Uwłacza Godności Kobiet?
00:04:35
Degrad ował ich pozycję.
00:04:37
Dawał przyzwolenie na męski szowinizm.
00:04:42
Co Apostoł Paweł ma na myśli, mówiąc, że mężczyzna jest głową Kobiety, a Chrystus jest głową każdego mężczyzny.
00:04:53
Abuk głową Chrystusa.
00:04:56
O jakiej głowie tu mowa?
00:04:59
W jakim sensie Apostoł? Paweł używa tego słowa w tym fragmencie i gdzie ma na myśli literalną go?
00:05:08
A gdzie jest to przenośnia? Odnosząca się do zwierzchności autorytetu przewodniej roli czy też źródła pochodzenia?
00:05:20
Jakie znaczenie może mieć dzisiaj dla nas archaiczny zwyczaj nakrywania czy nie nakrywania głów?
00:05:31
Obecnie nakrywanie głów przez Kobiety jest niemal wyłącznie kojarzone z muzułmanka mi amisz ami i może jeszcze katolickimi zakonnicami.
00:05:45
Z historycznego punktu widzenia aż do zeszłego stulecia nakrywanie głów przez Kobiety w czasie nabożeństw było normą we wszystkich odłamach chrześcijaństwa to było coś daleko więcej niż tylko praktyka starożytnego Kościoła w koryncie.
00:06:04
Jednak w 20 wieku, zarówno w świecie, jak i w szeroko pojętym kościele dokonały się diametralne zmiany w myśleniu i podejściu do uznanych i niekwestionowanych przez wieki oczywistych prawd.
00:06:23
Które o dziwo przestały być oczywiste.
00:06:28
Dziś wielu chrześcijan nie zdaje sobie nawet sprawy, że odkrywanie głów przez mężczyzn, jak i nakrywanie głów przez Kobiety jest wyraźnie nakazane w nowym testamencie.
00:06:44
Chociaż znaczenie tego fragmentu wydaje się być dość oczywiste, to dobrze wiemy, że gdy dzisiaj zapytamy religijnych przywódców o brak takiej praktyki w ich kościołach, to usłyszymy bardzo interesujące wyjaśnienia, oparte nie na uczciwej analizie tego fragmentu, ale na rzekomych powodach niewymienionych w ogóle w tym fragmencie.
00:07:12
Nie wiem, czy kiedykolwiek zadawaliście te pytania. Nie wiem, czy kiedykolwiek dyskutowaliście na ten temat. Nie wiem, czy kiedykolwiek próbowaliście uzyskać odpowiedź od pastorów i przywódców. Dlaczego tego zwyczaju nie ma w ich kościołach?
00:07:27
Najczęściej usłyszycie argumenty, które w ogóle nie wynikają z tego fragmentu, ale rzekomo z jakichś historii rzekomo z jakichś tradycji kultury przyjrzymy się dokładnie tym wszystkim sprawą i zobaczymy, ile w nich jest rzeczywiście prawdy. Ile w nich jest w historycznej rzetelności i lej biblijnego uzasadnienia?
00:07:52
Zanim jednak zajmiemy się tymi interesującymi wyjaśnieniami, zatrzymajmy się dzisiaj i zastanówmy się nad fundamentalną zasadą, do której Apostoł Paweł odwołuje się na początku tego fragmentu, która to zasada miała być zobrazowana przez prosty zwyczaj nakrywania lub odkrywania głów w czasie modlitwy i prorokowania.
00:08:19
Ta fundamentalna zasada jest wyraźnie wyartykułowane w wierszu 3.
00:08:26
A chcę, żebyście wiedzieli, że głową każdego mężczyzny jest Chrystus.
00:08:32
A głową Kobiety, mężczyzna.
00:08:36
A głową Chrystusa Bóg.
00:08:40
Powtarzający się w tym wierszu kilkakrotnie wyraz głowa jest ewidentnie użyty jako przenośnia i może wyrażać 2 idee, idee pochodzenia lub zwierzchności.
00:08:57
Jeśli spojrzymy na ten wiersz, rozumieją z głowę jako źródło, to możemy postrzegać Chrystusa jako źródło.
00:09:08
Mężczyzny w jego akcie twórczym Mojżesz napisał w 2 rozdziale księgi rodzaju, że Yahwe elohim Pan Bóg ukształtował człowieka na prochu Ziemi i pchnął w jego nozdrza tchnienie życia.
00:09:29
Apostoł Jan, rozpoczynając Ewangelii swoją ewangelię, mówi o jezusie chrystusie Bożym synu, jako o słowie, które zanim stało się ciałem, było u Boga i było Bogiem.
00:09:47
Następnie dodaje, że Wszystko przez nie powstało, a bez niego nic nie powstało. Co powsta?
00:09:57
Mojżesz mówi o Stwórcy jako o yahwe elohim.
00:10:03
Jeśli choć troszeczkę zapoznamy się z hebrajską gramatyką, to dowiemy się, że są rzeczowniki kończące się na ime. Są to rzeczowniki w liczbie mnogiej.
00:10:16
Elohim jest przedstawieniem Boga od samego początku jako jednego, ale nie pojedynczego.
00:10:26
Słowo elohim opisuje Boga w liczbie mnogiej, a hebrajskie słowo jeden EHD opisujące Boga odnosi się do złożonej jedności.
00:10:39
Jest inne hebrajskie słowo bardzo podobne, które opisuje pojedynczą jedność. Kiedy Bóg mówi do Abrahama, aby złożył swojego jednego syna, używa tego 2 słowa.
00:10:54
Ale kiedy Bóg mówi, że stworzył mężczyznę i kobietę Istych, dwoje jest jedno ciało, to używa tego słowa EHD, którym opisuje samego siebie, kiedy mówi o poranku i wieczorze jednym dniu używa tego słowa złożonej jedności.
00:11:11
Dlatego Pismo Święte przypisuje stworzenie zarówno Bogu ojcu, jak i synowi, jak i duchowi Świętemu.
00:11:22
To mężczyzna został uczyniony z prochu Ziemi przez swego stwórcę. Jako taki pochodzi od Chrystusa, który jest jego głową źródłem.
00:11:37
Chrystus jest także głową mężczyzny w znaczeniu zwierzchności, co oznacza, że żaden chrześcijański mężczyzna nie postępuje według własnego widzimisię, ale jest kierowany przez wolę i upodobanie swojego Pana Jezusa Chrystusa.
00:11:58
Bóg natomiast jest głową Chrystusa, gdyż w dziele Zbawienia Chrystus zajmuje pozycję pośrednika między ludźmi a Bogiem.
00:12:13
Bóg jest głową w znaczeniu źródła Chrystusa w jego ziemskim wcieleniu.
00:12:21
Jezus został zrodzony z Boga.
00:12:25
Maria została otoczona duchem Świętym napełniona duchem świętym i to, co się w niej zrodziło, było zrodzone z Boga z Bożego ducha. Chrystus, czyli pomazaniec, jest tytułem ODNOSZĄCYM się do człowieczeństwa Jezusa.
00:12:46
Nie jego Boskiej natury.
00:12:49
Jego pełnego utożsamienia się z rodzajem ludzkim, aby dokonać dzieła odkupienia ludzi i reprezentowania ich przed Bogiem w jego arcy kapłańskiej posłudze w tym sensie jest pomazańcem przeznaczonym do zbawienia i reprezentowania ludzi jako kapłan.
00:13:17
To jest pozycja człowieka, to człowiek musiał umrzeć za ludzki grzech.
00:13:25
To człowiek jest wybierany spośród ludu, aby reprezentować lud przed Bogiem.
00:13:33
Tej pozycji Chrystus. Człowiek jest absolutnie poddany Bogu, natomiast sam Bóg jest wolny od wszelkich ludzkich ograniczeń.
00:13:46
A więc w tym sensie Bóg jest głową Chrystusa.
00:13:52
Mężczyzna natomiast jest głową Kobiety jako źródło jej istnienia, gdyż jak czytamy w wierszu 8 tego fragmentu mężczyzna nie jest Kobiety, lecz kobieta z mężczyzny, co oczywiście zgadza się z relacją Mojżesza z księgi rodzaju 2 rozdziału, gdzie czytamy, że yahwe elohim Pan Bóg zesłał głęboki sen na Adama.
00:14:22
A gdy zasnął, wyjął jedno z jego żeber i zapełnił ciałem miejsce po nim isfet.
00:14:29
Żebra, które yahwe elohim wyjął z Adama, utworzył kobietę i przyprowadził ją do Adama.
00:14:39
Bajka chrześcijańska fantastyka nie jakkolwiek dziwne nam się może to wydawać jakkolwiek niezwykłe nam się może to wydawać.
00:14:50
Takie jest świadectwo Boga.
00:14:54
Bóg uczynił kobietę z żebra mężczyzny. Niezwykłe Bóg jest niezwykły. Następnie Paweł dodaje w wierszu 9, że nie mężczyzna został stworzony dla Kobiety, ale kobieta dla mężczyzny.
00:15:14
I gdyby na tym Paweł zakończył, No mielibyśmy tutaj wyzwanie dla nas coś z tym zrobić. Ale Paweł nie kończy dalej w wierszu 11 i 12 czytamy, że w Panu ani mężczyzna nie jest bez Kobiety, ani kobieta nie jest bez mężczyzny. Jak bowiem kobieta jest z mężczyzny, tak też mężczyzna przez kobietę.
00:15:40
A Wszystko jest z Boga?
00:15:42
Od czasu Adama i Ewy nie narodził się żaden mężczyzna, jak tylko przez kobietę.
00:15:50
A zarówno mężczyzna, jak i kobieta zostali uczynie ni przez Boga.
00:15:56
On jest źródłem wszystkiego.
00:16:00
Apostoł Paweł nie mówi, więc w tym fragmencie o ważności wymienionych osób. To jest istotne bracia siostry, o czym on tutaj mówi?
00:16:11
Nie mówi, że jedna osoba jest ważniejsza od 2, tak jak niektórzy próbują wziąć ten fragment za argument, że Chrystus jest mniej ważny niż ojciec.
00:16:20
Paweł nie mówi tu o ważności osób, ale o odmienności ich ról i w związku z realizacją tych ról o odmiennej odpowiedzialności i autorytecie.
00:16:35
Mężczyzna jest głową Kobiety, dlatego, iż w odniesieniu do małżeństwa to na nim spoczywa odpowiedzialność.
00:16:46
Za wspólne decyzje, jakie małżonkowie podejmują w małżeńskiej jedności.
00:16:53
Natomiast w odniesieniu do Kościoła to bracia, a szczególnie bracia starsi niosą odpowiedzialność za decyzje podejmowane w imieniu całej lokalnej społeczności kościoła.
00:17:08
Bycie głową w biblijnej ekonomii niekoniecznie odnosi się do wyższości nadrzędności czy władzy.
00:17:19
Jeśli tylko tak pojmujemy ideę głowy i myślimy i mówimy wyłącznie o wyższości stanowisk, to jak wyjaśnimy postawę naszego Pana Jezusa, który będąc Bogiem w ludzkim ciele na Ziemi, nie oczekiwał, by mu służono, ale sam nieustannie służył.
00:17:44
Nieustannie się Unii żał do innych.
00:17:48
Będąc panem.
00:17:50
Gdy po ostatniej wieczerzy umył swoim uczniom nogi, powiedział do nich, czy rozumiecie, co wam uczyniłem?
00:17:59
Wy nazywacie mnie nauczycielem i panem i dobrze mówicie.
00:18:06
Bo nim Jestem.
00:18:10
Cóż to za pan i nauczyciel, który umywa nogi swoich uczniów jak najniższy z niewolników?
00:18:20
To zadanie należało do najniższych z niewolników w domu.
00:18:24
Jezus, będąc panem, myje nogi swoich uczniów, pokazując nam na odmienną ekonomię Bożego Królestwa.
00:18:34
Pokazując na czym naprawdę polega wielkość.
00:18:39
W Ewangelii Łukasza w 22 rozdziale widzimy jego uczniów, którzy sprzeczają się, kto z nich jest największy.
00:18:48
Chcą władzy, chcą pozycji, a Jezus do nich mówi. Otóż ja Jestem pośród was, jako ten, który służy.
00:18:59
Łukasza 22 27 ci wszyscy, którzy we fragmencie z pierwszego listu do koryntian 11 rozdziału Doszukują się męskiej dominacji i bezwzględnego poddaństwa kobiet popełniają kardynalny błąd przenoszenia świeckich koncepcji na biblijne słowa.
00:19:22
Apostoł Paweł w wielu miejscach konsekwentnie naucza równości mężczyzn i kobiet w przystępuje do Boga w duchowych przywilejach i błogosławieństw.
00:19:37
Płynącym z Darowanej nam łaski w jezusie chrystusie.
00:19:43
Co nie jest jednoznaczne z usunięciem różnic, jakie istnieją między płciami.
00:19:53
Klasycznym argumentem za pełnym równouprawnieniem i jednakowym podziałem ról między kobietami i mężczyznami w kościele jest powoływanie się na wiersze z listu do galacjan z 3 rozdziału Otwórzmy to miejsce, proszę.
00:20:10
Czasami, kiedy przeczytamy ten fragment z listu do koryntian z 11 rozdziału, zanim w ogóle rozpocznie się rozmowa, niektórzy od razu sięgają po ten fragment, żeby zniwelować znaczenie tamtego fragmentu.
00:20:25
Absurdalne wiecie w rozmowach niektórych chrześcijan, kiedy przedstawia im się jakąś prawdę biblijną z jednego fragmentu, a oni w ogóle tego nie słuchają, bo mają jakieś inny fragment, który w ich mniemaniu przeczy temu i tamten bardziej wolą od tego i będą po prostu rozbijać cokolwiek i mnie próbujesz wytłumaczyć, wyjaśnić na podstawie jakiegoś fragmentu jednym czy 2 wierszem, którego się kurczowo uchwycili i po prostu nie puszczają i nie da, nie chcą zrozumieć, że te 2 wy jeszcze się nie kłócą.
00:20:57
Że jeden nie przeczy 2.
00:21:00
Ale musimy oba rozumieć w świetle tego, co jeden i 2 mówią i one są uzupełnieniem pewnej prawdy jednej prawdy.
00:21:11
Kiedy słyszę chrześcijan, którzy chwytają za jakiś wiersz biblijny, żeby obalać znaczenie 2 Jestem po prostu załamany.
00:21:21
List do Galacjan 3 rozdział nie przeczy nauce pierwszego listu do koryntian 11 rozdziału wręcz przeciwnie, rozważmy dokładnie te wiersze od 26 do 28 i zobaczmy jak pięknie się uzupełniają.
00:21:39
Apostoł Paweł mówi, tutaj wszyscy bowiem jesteście synami Bożymi przez wiarę w Chrystusa Jezusa.
00:21:50
Bo wszyscy, którzy zostaliście ochrzczeni w chrystusie, przyodzialiście się w Chrystusa, nie ma Żyda, ani Greka, nie ma niewolnika, ani wolnego. Nie ma mężczyzny, ani Kobiety.
00:22:08
Wszyscy bowiem jedno jesteście w chrystusie jezusie?
00:22:14
Czy ten ostatni 28 wiersz jest stwierdzeniem absolutnym i nie jest niczym ograniczony?
00:22:25
Czy też jego znaczenie zawęża się wyłącznie do duchowej pozycji ludzi będących w jezusie chrystusie.
00:22:37
O czym mówi ten 28 wiersz?
00:22:39
Czy mówi o zniesieniu wszystkich ziemskich różnic między tymi różnymi osobami?
00:22:46
Czy mówi o ich jedności w jezusie chrystusie w ich duchowej pozycji i ostatecznie wiecznej pozycji?
00:22:56
Paweł mówi, nie ma Żyda, ani Greka.
00:23:00
Czy to oznacza, że jeśli Żyd czy Grek nawróci się do Chrystusa, to automatycznie traci dotychczasowe obywatelstwo? Czy od razu mówią tym samym językiem?
00:23:13
Grecy po żydowsku czy po hebrajsku, Żydzi po grecku.
00:23:19
Nie ma między nimi żadnych różnic kulturowych, obrzędowych, narodowościowych.
00:23:25
W jakim sensie nie ma Żyda ani greka?
00:23:29
Paweł dalej mówi, nie ma niewolnika ani wolnego.
00:23:34
Czy to oznacza, że jeśli nawracają się do Chrystusa, niewolnicy mają takie same prawa jak wolni? Nie muszą już służyć swoim panu?
00:23:44
Skoro już nie ma niewolnika ani wolnego.
00:23:48
Jeśli tak, to dlaczego Paweł wielokrotnie nakazuje niewolnikom wiernie służyć swoim panom, a tym skolei panom nakazuje dobrze traktować swoich niewolników.
00:24:02
Przecież tutaj mówi, że już nie ma ani wolnego, ani niewolnika.
00:24:07
Mówi, nie ma mężczyzny, ani Kobiety. Czy to oznacza, że jeśli ci nawracają się do Chrystusa, to mężczyźni i Kobiety tracą swe odmienne cechy płciowe?
00:24:20
Czy mężczyźni mogą w chrystusie rodzić dzieci, a Kobiety je płodzić?
00:24:27
Czy Kobiety bez problemu rozumieją mężczyzn, a mężczyźni z łatwością pojmują złożoność kobiecej osobowości?
00:24:36
Czy może ta złożoność znika?
00:24:40
Dobrze wiemy, że tak się sprawy nie mają.
00:24:43
Apostoł Paweł nie naucza tutaj absolutnej wszechogarniające.
00:24:50
Jedności w chrystusie w naszej doczesnej ziemskiej egzystencji, ale mówi o zjawisku duchowym dotyczącym naszej pozycji przed Bogiem w okręgach niebiańskich.
00:25:05
Kiedy znajdziemy się w końcu w wiecznym raju, wszelkie nasze różnice rzeczywiście przeminą. Tam nie będzie już wolnych i niewolników, Żydów, Greków, mężczyznkobiet.
00:25:19
Będziemy wszyscy jak Aniołowie w niebie wolni od tego wszystkiego, co nam tutaj dzisiaj na Ziemi towarzyszy, ale tutaj teraz na ziemi nadal się różnimy. Mamy odmienne dary, odmienne możliwości umiejętności.
00:25:36
I stosownie do tego Bóg przeznaczył nam odmienne role.
00:25:43
Jesteśmy w okresie przejściowym od upadku człowieka, kiedy wiele rzeczy się zmieniło, kiedy wiele rzeczy, które były przed upadkiem, zostały zmienione ze względu na upadek i jesteśmy w tym okresie przejściowym, aż DU wyrzuca się z tej ziemskiej rzeczywistości. Wyjścia z tego wszystkiego, co wiąże się z upadkiem i naszą egzystencją na tej upadłej.
00:26:15
I o tych rzeczywistościach duchowych zdobytych w jezusie Chrystusie mówi Apostoł Paweł w liście do Galacjan.
00:26:25
My już jesteśmy dziećmi Bożymi w duchowym sensie, ale w naszym doczesnym doświadczeniu, czy już jesteśmy dziećmi bożymi?
00:26:34
W takim sensie, że już nie ma choroby, nie ma grzechu, nie ma łez, nie ma Bóg.
00:26:41
Nie, to Wszystko nam dalej towarzyszy cząstkowo doświadczamy przed smaku tych rzeczy wiecznych.
00:26:49
Ale pielgrzymujemy, wierzę i oczekujemy na pełne objawienie się synów bożych. Tak są wyborze mówi. Już jesteśmy dziećmi Bożymi, ale dodaje, jeszcze się nie objawiło. Czym będziemy.
00:27:04
A więc są pewne rzeczy, które są rzeczywiste, są duchowe. Apostoł Paweł pisze w nim, zostaliśmy posadzeni w okręgach Niebiańskich. To jest prawda. Wierzycie w to?
00:27:20
No, ale przecież siedzimy tutaj na niebieskich krzesłach w Wejherowie.
00:27:24
Jakże możesz mówić, że jesteśmy w okręgach niebiańskich Ano, jesteśmy w jezusie chrystusie.
00:27:32
W nim jesteśmy w duchowym sensie. W duchowym wymiarze możemy tego nie rozumieć do końca możemy nie umieć tego wyjaśnić, ale słowo Boże naucza nas o rzeczywistej prawdzie naszego duchowego doświadczenia w jezusie chrystusie, co nie oznacza i nie możemy teraz tych prawd bezmyślnie przenosić na nasze ziemskie funkcjonowanie w ciele.
00:27:59
Na nasze doczesne wszystkie odmienności, które nadal nam towarzyszą.
00:28:05
Branie, jakiegoś takiego wiersza mówiącego o duchowej rzeczywistości i przenoszenie go do kontekstu, tak jak tutaj Paweł mówi o pewnym porządku w czasie zgromadzeń Kościoła i pewnej manifestacji odmienności mężczyzn i kobiet jest wielką pomyłką i źródłem tych niepotrzebnych sporów i tych niepotrzebnych innowacji i przemian.
00:28:33
Będąc tu na ziemi, różnimy się.
00:28:35
Mamy odmienne dary odmienne możliwości odmienne umiejętności.
00:28:42
I stosownie do tego Bóg przeznaczył nam odmienne role.
00:28:48
Oczywiście w pewnych dziedzinach możemy robić dokładnie to samo z takim samym skutkiem.
00:28:55
Są jednak pewne dziedziny, do których Bóg przeznaczył tylko Kobiety albo tylko mężczyzn.
00:29:04
Mężczyzna nigdy nie będzie dobrą matką.
00:29:07
A kobieta w pełni nie zastąpi ojca.
00:29:12
Młodsze siostry potrzebują porad i pouczeń od starszych sióstr nie od młodych braci.
00:29:20
Bracia mają się stawać duchowymi ojcami i nauczycielami w kościele, podczas gdy siostry mają się koncentrować na dbałości o dom, wychowywanie dzieci i wspieranie swoich mężów w realizacji ich powołania.
00:29:39
Siostry stanu wolnego mają służyć panu z jeszcze większym zaangażowaniem i wolnością od trosk stanu małżeńskiego, o czym szczegółowo mówiliśmy rozważając.
00:29:51
7 rozdział pierwszego listu do koryntian.
00:29:55
Bóg uczynił Mężczyzn i Kobiety jednością w chrystusie, ale wyznaczył odmienne role i zadania do realizacji w jego królestwie tutaj i teraz.
00:30:10
I nie mówimy, że jedna rola jest ważniejsza od 2, że jedna rola jest nadrzędna nad 2 nie mówimy o stanowiskach wyższych i niższych. Nie w ten sposób winniśmy patrzeć na Boże Królestwo.
00:30:26
Jeśli tego nie rozumiemy, jeśli dążymy do takiej równości, do jakiej dąży ten świat, lekceważymy Boże przykazania przekraczamy zakreślone przez Boga granicę i narażamy się na jego dezaprobatę i jego gniew.
00:30:46
W końcu doświadczymy też smutnych i bolesnych konsekwencji naszej samowoli i nieposłuszeństwa.
00:30:54
Nie nakrywanie głów przez braci i nakrywanie głów przez siostry ma na celu symboliczne zobrazowanie ustalonego przez Boga porządku i przypominanie o odmienności wyznaczonych nam przez Boga ról.
00:31:15
Apostoł Paweł wyjaśniając powody tego zwyczaju powszechnego w całym wczesnym kościele we wszystkich zborach Bożych, odwołuje się do 4 teologicznych argumentów.
00:31:29
Którymi już dzisiaj się nie zajmiemy, nie obawiajcie się, zajmiemy się szczegółowo, jak Bóg pozwoli następnym razem.
00:31:36
Przeanalizujemy również argumenty zwolenników porzucenia zwyczaju nakrywania głów przez siostry i zważymy ich zasadność i wiarygodność. Wiele z nich jest po prostu wyssanych z palca. Jak zawsze zachęcam was bracia siostry do myślenia.
00:31:58
Do rzeczowego dzielenia się waszym zrozumieniem i podejściem do tego tematu powstańmy do modlitwy.
00:32:06
Kochany, ojcze, dziękujemy tobie za twój zamysł wobec nas upadłych ludzi. Dziękujemy za Pana Jezusa Chrystusa twojego syna, którego posłałeś na ziemię w uniżenia.
00:32:24
Aby stał się pomostem pomostem dla nas bezradnych, grzesznych ludzi, pomostem do ciebie samego, do twojego wiecznego Królestwa, chwały do Twojej obecności. Dziękujemy, dziękujemy za twojego syna, którego w miłości do nas posłałeś, aby stał się.
00:32:46
Naszym zbawieniem, panie w tym zbawieniu w ostatecznym sensie wszyscy jesteśmy twoimi dziećmi. Prawdziwie nie masz już żadnych różnic.
00:32:58
Ale jesteśmy wszyscy wysoko podniesieni do godności twoich dzieci w jezusie chrystusie.
00:33:06
Pomóż nam Boże rozumieć tą wielką prawdę i radować się w niej i wielbić ciebie.
00:33:13
I daj nam też mądrość.
00:33:16
Aby rozumieć, jakie jest nasze miejsce, jakie jest nasze zadanie, jak odmiennymi nas uczyniłeś to realizacji twoich dzieł tutaj teraz w tym przejściowym okresie.
00:33:28
Pomóż nam spokojnie to Wszystko rozważać.
00:33:33
Pomóż nam swoją mądrością.
00:33:37
Właściwie rozsądzać Twoje myśli przekazane nam w słowach twojego słowa słowach pisma prosimy o twą pomoc.
00:33:47
Zachowaj nas od sporów kłótni podziałów, które jakże często towarzyszą.
00:33:54
Cielesne mu podejściu do twojego słowa i do siebie wzajemnie.
00:33:59
Napełnij nasze serca twoją miłością, abyśmy naprawdę się miłowali i aby też nasze rozmowy, nasze dyskusje były pełne twej miłości, uniżenia jedni przed drugimi szukania prawdy, a nie szukania zwycięstwa w dyskusji. Dopomóż nam kochany Boże prosimy, daj nam miłować tych, którzy myślą inaczej.
00:34:23
Błogosławić, nie złorzeczyć, nie przeklinać, nie kłócić się. Dopomóż nam kochany panie, wielbić ciebie w naszym życiu i w tej społeczności prosimy o pomoc twego świętego ducha, abyśmy i w tej kwestii widzieli to tak samo. Amen.